Operatorzy komórkowi Orange, Plus i T-Mobile ostrzegają przed fałszywymi e-mailami wysyłanymi do internautów.
Plus
Operator sieci Plus zarejestrował zgłoszenia od osób, które otrzymały wiadomości poczty elektronicznej będące próbą oszustwa. Wiadomości zatytułowane „Twoja Zielona faktura Plus nr: [EME/FAKTURA/??..]” zawierają logo Plusa oraz informacje mające skłonić ich odbiorców do dokonania przelewu na wskazany na fakturze numer konta bankowego. Wiadomości te posiadają również załączniki, w których znajduje się potencjalnie szkodliwe oprogramowanie. Fałszywe wiadomości można rozpoznać poprzez to, że zawierają one załączniki o rozszerzeniach *exe i *zip (3 litery po ostatniej kropce w nazwie pliku). Operator sieci Plus wysyła wyłącznie e-faktury z plikami *pdf.
Operator informuje odbiorców takich wiadomości, że Polkomtel Sp. z o.o. nie jest ich rzeczywistym nadawcą oraz, że nie zostały one wysłane z serwerów znajdujących się pod kontrolą firmy. Plus przestrzega odbiorców takich wiadomości przed otwieraniem załączników oraz przed dokonywaniem płatności na podstawie tych wiadomości. Dla bezpieczeństwa taką wiadomość należy usunąć bez otwierania załączników, a na komputerze mieć zainstalowany aktualny program antywirusowy.
W przypadku wątpliwości, czy otrzymana korespondencja pochodzi od operatora sieci Plus, należy kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.
T-Mobile
Również T-Mobile Polska odnotował pojawienie się w internecie wiadomości e-mail sugerujących poprzez adres nadawcy (twoja_f@ktura.t-mobile.pl) oraz wykorzystanie używanego przez firmę logo, że jest to korespondencja pochodząca od operatora. Korespondencja ma skłonić adresatów do wykonania przelewu na konto i jest próbą wyłudzenia. Ponieważ korespondencja nosi również cechy phishingu i może zawierać szkodliwe oprogramowanie, T-Mobile radzi natychmiast wykasować maila bez otwierania załącznika.
W przypadku wątpliwości, czy korespondencja zawierającą w adresie nadawcy t-mobile.pl pochodzi od operatora, czy jest też tylko próbą podszycia się pod firmę, należy kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta, Biurem Obsługi Użytkownika lub na adres boa@t-mobile.pl.
Orange
Jak informuje sieć Orange: „Przestępcy atakują „na ślepo”: domniemane wiadomości od Orange Polska trafiają do ludzi, którzy nigdy nie byli abonentami naszych usług; […]”.
„Jak można się było spodziewać, przestępcy wyciągali wnioski z poprzednich ataków i najzwyczajniej w świecie skopiowali treść maila, wysyłanego z e-Fakturą Orange Polska, a także w miejsce nadawcy podstawili faktyczny adres, z którego przychodzą nasze e-Faktury” – czytamy dalej. Biorąc pod uwagę, specyfikę phishingu, który wysyłany jest do dużej liczby osób, nie są w stanie zmienić jednego – wpisać waszego, indywidualnego numeru Klienta! – informuje Orange Polska.
Informacje w jaki sposób odróżnić e-mail od Orange i jak postępować w przypadku ewentualnych wątpliwości można znaleźć pod tym adresem i na stronie CERT Orange.
Autor: Kuba Stefanik/Abonamenty.pl
źródło: Plus, T-Mobile, Orange