Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) przygotował poradnik, w którym krok po kroku przedstawiony został proces przenoszenia numeru telefonu do nowego operatora (MNP).
Od kilku lat prawo telekomunikacyjne umożliwia abonentom zmianę operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu. Z roku na rok z możliwości przeniesienia numeru do sieci innego operatora korzysta coraz więcej osób. W 2012 roku numer telefonu do nowego operatora przeniosło niemal 1 mln 250 tys. abonentów (dane z raportu UKE).
Co należy zrobić, aby zmienić swojego operatora na innego i jednocześnie zachować dotychczasowy numer?
Krok pierwszy – Złożenie wniosku
Przeniesienie numeru rozpoczynamy od złożenia wniosku. Abonent może złożyć wniosek korzystając z formularzy dostępnych w punktach obsługi nowego operatora lub na jego stronie internetowej. Nowy operator wspiera Abonenta w procesie przeniesienia numeru na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Krok drugi – Rozpatrzenie wniosku
Nowy operator rozpatruje wniosek abonenta o przeniesienie numeru. Prawo telekomunikacyjne określa w tym zakresie precyzyjne terminy rozpatrzenia wniosku przez nowego operatora:
- w przypadku telefonów komórkowy:
- 6 godzin roboczych jeżeli wniosek składamy osobiście w punkcie obsług klienta;
- 3 dni robocze, jeżeli wniosek przesyłamy np. pocztą;
- w przypadku telefonów stacjonarnych:
- 1 dzień roboczy, jeżeli wniosek składamy osobiście w salonie;
- 14 dni roboczych, jeżeli wniosek przesyłamy np. pocztą.
Krok trzeci – Przeniesienie numeru
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku abonenta, nowy operator jest zobowiązany niezwłocznie zawrzeć umowę i przenieść bezpłatnie numer.
Przeniesienie numeru następuje nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od dnia wskazanego w umowie o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru jako dnia rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę usług.
Warto pamiętać
Przeniesienie numeru do innego operatora to prosta i bezpłatna operacja, którą można rozpocząć od wizyty w punkcie obsługi nowego operatora. Pamiętajmy jednak aby przed podjęciem decyzji o przeniesieniu numeru sprawdzić jakiego rodzaju konsekwencje finansowe niesie ze sobą ta decyzja, zwłaszcza gdy z dotychczasowym operatorem wiąże nas jeszcze umowa lojalnościowa. Odstąpienie od tej umowy przed terminem, na który została zawarta wiąże się bowiem z konsekwencjami finansowymi.
Przed podjęciem decyzji o zmianie operatora warto porównać oferty dostępne na rynku i wybrać taką, która będzie najlepiej dopasowana do naszych potrzeb i możliwości finansowych.
W razie wątpliwości lub problemów UKE zachęca do kontaktu z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE. Porad i informacji na temat usług telekomunikacyjnych udziela Centrum Informacji Konsumenckiej UKE pod numerem infolinii 801 900 853 lub 22 53 49 174 (pon. – pt. w godz. 8:15 – 16:15, opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora telekomunikacyjnego).
Centrum Informacji Konsumenckiej UKE: www.cik.uke.gov.pl.
źródło: UKE