Play podsumował wyniki za rok 2023. Przychody grupy wzrosły o 10% (do 9,8 mld zł), a baza aktywnych klientów mobilnych do 13,1 mln.
2023 rok upłynął w Play pod znakiem powołania spółki Polski Światłowód Otwarty, największej otwartej sieci szerokopasmowej w Polsce (kwiecień), uruchomienia usług dla domu – telewizji i internetu stacjonarnego pod marką Play dla klientów indywidualnych i biznesowych (maj) oraz sfinalizowania procesu integracji z UPC (sierpień). Play kontynuował inwestycje w infrastrukturę mobilną, pozyskując pasmo C przeznaczone do rozwijania usług 5G oraz przyspieszył rozwój infrastruktury stacjonarnej.
Wyniki finansowe i biznesowe Grupy Play w 2023 r.:
- Przychody ogółem wzrosły o 10% r/r i wyniosły 9,8 mld zł.
- Przychody z usług mobilnych wzrosły o 6% r/r do 4,6 mld zł, a przychody z usług dla domu o 40% r/r do ponad 1,9 mld zł.
- Zysk przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją (EBITDAaL) w całym roku wyniósł 3,7 mld zł.
- Liczba aktywnych klientów mobilnych wzrosła o 336 tys. i osiągnęła poziom 13,1 mln (+2,6% r/r).
- Baza abonentów usług dla domu (internet i telewizja) wzrosła o 6,3% r/r i na koniec ub.r. wyniosła ponad 2 mln.
- Średni przychód na użytkownika (ARPU) usług mobilnych wzrósł o 1,9% r/r do 29,8 zł.
- Play utrzymał pozycję lidera MNP z dodatnim bilansem przeniesionych numerów na poziomie 124 tys.
Osiągnięcia operacyjne i infrastrukturalne:
- Sfinalizowanie procesu integracji Play z UPC w sierpniu 2023 r.
- Uruchomienie wspólnie z InfraVia największej w Polsce stacjonarnej sieci szerokopasmowej w otwartym modelu dostępu – PŚO. Firma inwestuje w rozwój szybkiego internetu w technologii XGS-PON w prędkości do 5 Gb/s. Celem jest rozbudowa sieci PŚO do 7 mln gospodarstw domowych do 2030 r.
- Uruchomienie łącznie 1 050 nowych stacji bazowych. W sumie Play miał 11 621 nadajników na koniec 2023 roku.
- Pozyskanie w aukcji częstotliwości bloku 100 MHz w paśmie C (3500-3600 MHz), co pozwala oferowanie internetu 5G.
- Konsekwentny rozwój usług telewizyjnych i szerokopasmowego internetu poprzez strategiczne akwizycje lokalnych dostawców usług internetowych.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe i operacyjne za rok 2023
Przychody z usług mobilnych wzrosły w 2023 r. o 5,9% oraz 5,8% w Q4 2023 vs Q4 2022. Wzrost przychodów z tytułu usług stacjonarnych i usług dla domu (na bazie pro-forma) wyniósł w całym 2023 5,5% oraz 4,4% porównując przychody w czwartych kwartałach.
Główne czynniki stojące za wzrostem przychodów :
- Wzrost bazy aktywnych klientów w czwartym kwartale 2023 o 70 tys. oraz 336 tys. w całym 2023 r.
- Wzrost bazy w 2023 roku składał się z przyrostu liczby klientów kontraktowych (postpaid) o 397 tysięcy,
- spadek liczby klientów typu prepaid o 61 tysięcy, co wynika z powrotu do normalnego poziomu klientów segmentu prepaid po dużym wzroście bazy w 2022 r. w wyniku napływu do Polski uchodźców z Ukrainy.
W Q4 2023 r. wzrost ARPU klientów usług mobilnych wyniósł 3,4%, co pozwoliło na osiągnięcie ARPU na poziomie 30,2 zł. Jest to efektem kampanii marketingowych, zachęcających klientów do przechodzenia na wyższe pakiety abonamentowe, oraz ze zmiany struktury bazy klientów.
Wzrost bazy klientów w segmencie usług Home (stacjonarnych – przyp.) odznaczył się przyrostem netto o 38 tys. klientów w Q4 2023 oraz 122 tys. w całym 2023 r. Został częściowo osiągnięty poprzez nabycie lokalnych operatorów usług typu Home.
Wyniki Play 2022 vs. 2023 | 31.12.2022 | 31.12.2023 |
Liczba aktywnych klientów mobilnych | 12,763 mln | 13,099 mln (+336 tys.) |
Klienci kontraktowi | 8,984 mln | 9,381 mln (+397 tys.) |
Klienci prepaid | 3,779 mln | 3,718 mln (-61 tys.) |
Klienci usług stacjonarnych | 1,938 mln | 2,059 mln (+121 tys.) |
Liczba stacji bazowych | 10 571 | 11 621 (+1050) |
ARPU klientów usług mobilnych (średnie w roku) | 29,2 zł | 29,8 zł (+0,6 zł) |
źródło: Play